Перейти до вмісту

РПС On-line


Повідомлень в темі: 6

#1 Wеbеr

    цинічний бандера

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6047 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 24.05.2007 – 09:46

  • 6
Кидаю поволі матеріал з дисципліни "Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка". Пропоную доповнювати, запитувати, кидати лінки тощо і вивчати разом!

1. 1. Територіальна диференціація витрат виробництва: поняття та причини існування
Будь-яка господарська діяльність – виробнича, постачальницько-збутова (посередницька) чи фінансова потребує залучення великої кількості різноманітних ресурсів – матеріальних, трудових, технічних, фінансових. Для організації діяльності необхідна земельна ділянка, на якій буде розташоване підприємство, матеріали, будівельні машини та механізми, робоча сила для його спорудження, обладнання, яке буде змонтоване на цьому підприємстві, тощо. За наявності будівель та споруд, в яких здійснюватиметься господарська діяльність (власних чи орендованих) відпаде потреба в земельній ділянці, проте може виникнути потреба у матеріальних і трудових ресурсах для переобладнання цих об'єктів, фінансових ресурсах для сплати орендних платежів.
Пізніше, вже коли господарська діяльність буде організована, виникне постійна необхідність у ресурсах для відповідного виробництва продукції, надання послуг чи виконання робіт (далі – виробництва продукції): сировині та матеріалах; комплектуючих виробах і напівфабрикатах; паливі та енергії на технологічні та інші цілі; трудових ресурсах тощо.
Витрати на ресурси для організації господарської діяльності носять назву одноразових (це – інвестиції чи капіталовкладення), а витрати на ресурси для виробництва продукції – поточних витрат (це – собівартість). Оскільки ресурси для організації господарської діяльності використовується протягом тривалого періоду часу (на відміну від ресурсів для виробництва продукції, які використовується в ході одного технологічного процесу), то при розрахунку вартості виробництва продукції одноразові витрати слід розподілити на відповідний строк. Тому вартість виробництва продукції (В) має визначатися за формулою:
В = Ен * К + А + Ср , (1.1)
де В – вартість виробництва продукції, грн.;
Ен – норма прибутку у сфері виробництва відповідного виду продукції (або процент плати за банківський кредит);
Ен * К – річна величина втраченої вигоди (або річна величина плати за банківський кредит), грн.;
С – собівартість виробництва продукції, грн.;
Ар – річна величина амортизації (знецінення основних засобів), грн.;
K – капіталовкладення у виробництво продукції, грн.;
Якщо на карті, поряд із місцями можливої дислокації підприємств із виробництва того чи іншого виду аналогічної продукції, вказати очікувані значення питомих витрат на її випуск, ми отримаємо досить несподіваний результат: відмінність у величині цих витрат у залежності від виду продукції (навіть при застосуванні оптимальної для даного місця технології її випуску) становитиме від 20-30 % аж до декількох сотень разів, як для одноразових (капіталовкладень), так і поточних (експлуатаційних) витрат. Подібна відмінність у питомих витратах на виробництво аналогічної продукції в різних місцях носить назву територіальної диференціації витрат виробництва (ТДВВ).
ТДВВ існує практично для всіх видів продукції, але є абсолютно разючі випадки територіальної відмінності у реальних, а не лише очікуваних витратах на виробництво аналогічної продукції. Так, якщо у Кувейті видобуток 1 т нафти обходиться лише 2$, то собівартість отримання 1 т нафти у Північному морі перевищує 80$. Ще разючішою є територіальна відмінність при видобутку природного газу: тоді як на родовищах Оренбурга у Росії отримання 1000 м. куб. газу коштує близько 20$, то цей показник на родовищах Туркменістану є майже у сто разів нижчим, становлячи 0,2-0,25$ у розрахунку на 1000 м. куб. газу.
Причиною ТДВВ є територіальна диференціація витрат, пов’язаних із ресурсами (ТДВР), необхідними для виробництва продукції у певному місці, протягом певного відрізку часу й у необхідних обсягах. У свою чергу, ТДВР є наслідком:
- територіальної диференціації цін на ресурси (ТДЦР);
- територіальної диференціації потреби у ресурсах на одиницю продукції (ТДПР);
- територіальної диференціації якості ресурсів (ТДЯР), що зумовлює диференціацію витрат при їх застосуванні.
Говорячи про ТДЦР у сусідніх пунктах, слід мати на увазі, що вона, як правило, не перевищує транспортних витрат на перевезення цієї продукції між цими пунктами. Інша справа, коли мова йде про ТДЦР у випадку, коли такі ресурси не можуть транспортуватися. Тоді ціни в різних пунктах можуть відрізнятися доволі суттєво. Як приклад ТДЦР можна навести інформацію про територіальну відмінність у ціні такого важливого фактора виробництва, як праця. Організовуючи випуск спортивної та іншої продукції на Філіппінах чи в Індонезії фірма Nike виплачує працівнику за робочий день суму еквівалентну 1$, тоді як на території США цей ресурс обійшовся б у 60 разів дорожче. Ще один приклад, який ілюструє територіальну диференціацію ціни ресурсу "робоча сила": середня зарплата робітника в ЄС становить 70 дол. на день, Румунії - 4 дол., Китаї – 0,45 дол. Очевидно, що існує територіальна диференціація цін й інших ресурсів. Так, у межах ЄС ціни на природний газ у промисловості є найвищими у Швеції (12,26 євро за GJ - європейська одиниця виміру газу, яка вираховується у гігаджоулях, оскільки газ із різних родовищ може мати різний енергетичний еквівалент), Німеччині (11,58) та Австрії (10,81), а найнижчими в балтійських країнах – Естонії (2,84 євро), Латвії (4,05) й Литві (4,45).
Щодо ТДПР можна навести такий приклад. Одна американська фірма, порівнюючи витрати при розміщенні свого нового підприємства в Чикаго та в одному з каліфорнійських міст, виявила, що у першому випадку внаслідок особливостей місцевого клімату витрати на опалення виробничих та адміністративних приміщень будуть учетверо більшими порівняно з альтернативним варіантом.
Як приклад, що ілюструє вплив ТДЯР на ТДВВ, можна навести залежність між якістю земельної ділянки та величиною витрат на спорудження там будівлі. В умовах нерівностей рельєфу, недостатньої несучої спроможності ґрунту, можливості підтоплення території вартість будівництва зростає на 25-30%, а якщо земельна ділянка ще й може зазнавати руйнівних впливів природи (землетрусу, зсуву тощо), то витрати на спорудження там об'єкту зростають у 4-5 разів порівняно з нормальними умовами.

#2 Distance

    Місцевий

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPip
  • 270 повідомлень
  • Стать:Жінка
  • Місто:скажіть краще куди

Відправлено 31.05.2007 – 20:42

Боже, РПС - це жах :D принаймні з мого досвіду стикання з цією дисципліною....
питання до автора: чому ви вирішили, що це комусь потрібно??
  • 0

#3 phobos

    Дивний незнайомець

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2601 повідомлень
  • Стать:Чоловік
  • Місто:Павутина

Відправлено 16.06.2007 – 20:01

Weber
А можна поцікавитись скільки сторінок в повному джерелі інформації що тут викладена?

З.І. Може і мені книгу з Економічної теорії тут викласти..
  • 0

#4 Wеbеr

    цинічний бандера

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6047 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 28.06.2007 – 18:30

Цікава інформація попала на очі про територіальну диференціацію цін ресурсів. У це важко повірити, але в Ірані 1 літра бензини коштує 5 копійок на наші гроші... Нє до вяри, як кажуть Поляки.
  • 0

#5 Wеbеr

    цинічний бандера

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6047 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 05.10.2007 – 19:48

Цікаву інформацію щойно знайшов. Ціла книга про те, як правильно вибрати місце розташування ресторану! Дорога правда. 495 злотих...
  • 0

#6 Wеbеr

    цинічний бандера

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6047 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 17.05.2008 – 10:07

Ще одна корисна стаття
http://www.dt.ua/2000/2675/62893/
Австрійський концерн Voestalpine, один з найбільших виробників високоякісної сталі в Європі з річним оборотом у 10 млрд. євро, має намір побудувати в Чорноморському регіоні металургійний завод потужністю приблизно 5 млн. тонн сталі на рік. З цією метою концерн звернувся до чотирьох причорноморських країн — Румунії, Болгарії, Туреччини та України з пропозиціями розглянути можливість розміщення на їхній території потужного сталеливарного виробництва. Відповідь австрійська сторона хотіла б отримати до кінця травня.

Концерн має намір розпочати будівництво заводу вже 2009 року, щоб завершити до 2012-го. Тому влітку цього року концерн Voestalpine хоче визначитися з місцем розташування майбутнього підприємства й оголосити своє рішення щодо інвестиції.

Для будівництва заводу необхідний майданчик в 10 квадратних кілометрів. Акцент при його виборі інвестор робить на логістику, розвинену інфраструктуру, доступ до сировини та ринків збуту. Для Voestalpine надзвичайно важливо, щоб територія мала розвинуту мережу залізниць та автомобільних доріг, стабільне забезпечення енергією, водою та газом. І щоб поруч було розташоване велике місто з мережею навчальних закладів, із нормальними умовами для проживання і відпочинку, з аеропортом для зв’язку з головним підприємством у Лінці.

Проте головна умова — це наявність поблизу глибоководного порту.
Що дасть змогу розв’язати проблему поставок дефіцитної сировини як сьогодні, так і в майбутньому, тобто диверсифікувати пов’язані з цим ризики. А також вирішити питання збуту продукції. Новий завод у Південно-Східній Європі, як і завод в Австрії, вироблятиме більшу частину продукції на експорт.
  • 0

#7 Wеbеr

    цинічний бандера

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6047 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 02.06.2008 – 06:57

А ось у цій книзі то точно є все про Розміщення продуктивних сил.


  • 0



Кількість користувачів, що читають цю тему: 1

0 користувачів, 1 гостей, 0 анонімних