Перейти до вмісту

Українська народна культура – християнська


Повідомлень в темі: 194

#1 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 15.06.2010 – 15:11

  • 194
Для початку хочу пояснити для чого я створюю цю тему і чому. Будучи автором декількох тем «на теревенях» про народну культуру українців я неодноразово мала дискусію з «язичниками» - особами, які у всьому бачать язичництво, навіть там, де його просто не може бути. І собі, людині, яка має безпосереднє відношення до вивчення української культури, не можу дозволити мовчати про перекручення історичних фактів.
Я не буду дискутувати з тими, з ким вже мала дискусію, бо марна справа доводити щось задурманеним власними фантазіями людей, але й тих, кого цікавить СПРАВЖНЯ українська культура і хто може тверезо оцінити факти.

Я буду робити свої дописи, з посиланнями на вчених, а не любителів-аматорів, в яких показуватиму, що ВСЯ народна культура абсолютно християнська. Язичництво давно відмерло, не було ніякого «двовір’я» (все це вигадка міфологів, рад. вчених та сучасних «патріотів» України), а ті речі, які не вписуються в канонічне християнство, це так звана «народна релігія» - народне розуміння, а не свідоме перекручування віри!

Отже, тривалий час у науці панувала концепція «народного двовір’я», відповідно до якої вважалося, що культура являє собою просте переплетення язичницьких традицій східних слов'ян та офіційного східнохристиянського (православного) культу. Ця теорія виявилася напрочуд живучою, попри те, що вона досить дискусійна та викликає безліч питань.
По-перше, підхід до вивчення народної культури як простого синкретизму язичництва та християнства це занадто простий шлях до легкого пояснення багатьох фольклорних мотивів і сюжетів; що цей метод фактично ігнорує локальні, функціональні, генетичні особливості розвитку кожного етносу і явищ народної культури, при цьому не беруться до уваги хронологічних межі та ареали поширення християнства. Ймовірно, «двовір’ям» доцільно називати період, який безпосередньо настав за поширенням християнства на Русі, однак таке становище навряд чи могло зберігатися тривалий час, і можна припускати, що двовір’я мало бути змінене цілісним (проте зовсім не аналогічним догматичному вченню) «народним християнством».
«Офіційна» християнізація йшла двома шляхами: 1) «згори» — поширення православ’я церквою, що «навчає» (у руслі якого і створювався інститут церкви), і 2) «знизу» — засвоєння православ’я «церквою пасомою» (зокрема, й утворення «народного християнства». У першому випадку основними способами засвоєння християнства були богослужіння, усна проповідь, література та іконографія. Проте далеко не усім ці форми були доступними та зрозумілими. До того ж християнізація народу була на досить низькому рівні. Зокрема, катехізис (богословське викладання) було введено у всіх навчальних закладах тільки у 80-х роках ХІХ ст. Християнізація «на місцях» залишалася обов’язком парафіяльної церкви, яку здебільшого представляли малоосвічені священики з найнижчих соціальних прошарків, які рідко користувалися авторитетом у своєї пастви.
Наявність у «народному християнстві» магічної обрядовості, яку дослідники ототожнювали з проявом нижчої язичницької міфології, може бути пояснена тим, що велику роль у її формуванні відіграла «безграмотність парафіяльного (місцевого) духовенства, яке набиралося з «мужиків» або «хлопів» і навчалося служби «на слух». Більше того, навіть освічені священики погано розуміли основну ідею візантійського богослужіння, яка «прийшла у чужій мові й була перекладена на так само чужу багатьом церковнослов’янську мову. Унаслідок цього грамотні та безграмотні служителі передавали у вельми індивідуальній і вільній інтерпретації християнське віровчення. Поступово формуючись, «народне християнство» стало помітно відрізнятися від канонічного, що й дало підстави вченим говорити про його язичницькі корені та «народну двовірність» у культурі.

#2 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 15.06.2010 – 18:45

Дещо з родильної обрядовості:
народна акушерська практика обов‘язково спиралася на народно-християнські світоглядні уявлення. Перед пологами повитухи просили благословення у священика, замовляли у нього молебень чи акафіст Діві Марії, яка вважалась покровителькою вагітних. На Поліссі при особливо важких пологах зверталися також і до великомучениці Параскеви П‘ятниці, великомучениці Варвари, Миколи Угодника, Іоанна Хрестителя, святих Максима та Нестора . "Баба-повитуха" давала пити породіллі воду, в якій обмито ікону; завішувала її рушником, у якому святили паску, або тим, що висів над образами. Якщо пологи були тяжкими, то це пояснювалося "карою Божою" за гріхи або недотримання жінкою заборон, які накладалися на неї під час вагітності. У таких випадках годилося просити вибачення одне в одного: насамперед просила вибачення баба, потім один в одного чоловік з жінкою, у деяких випадках і в сусідів. Якщо ж нічого не допомагало, то йшли до священика, якого просили відкрити в церкві царські ворота та дзвонити в дзвони.
  • 0

#3 Ласочка:)

    Сова всія Теревень

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1002 повідомлень
  • Стать:Жінка
  • Місто:Славне місто Утопія

Відправлено 15.06.2010 – 19:47

 morisa (15.06.2010 19:45) писав:

недотримання жінкою заборон, які накладалися на неї під час вагітності.


які забобони у християн? О___о
  • 0

#4 :-)

    Пам'яті Помаранчевої Каски

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1199 повідомлень
  • Місто:витверезника

Відправлено 15.06.2010 – 19:55

 morisa (15.06.2010 19:45) писав:

Дещо з родильної обрядовості:...................
Шановна, питання: Якими чином відбувалися пологи в дохристиянські часи на цих землях? Породілля ніяк до винайдення церкви не могла отримати полегшення?


І взагалі, варто створити нову Українську Культуру, яка візьме за основу Закони Фізики, тоді можливо по якості продукції яку виробляємо доженемо німців чи скандинавів.
  • 0

#5 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 15.06.2010 – 20:30

Тепер дещо про християнське вчення та народну медицину.
Відомо, що переважна більшість віруючих українців звертається до народно-медичної практики, яку церква усіляко забороняє.
Між тим, як показали польові дослідження, люди не вбачають у діяльності "шептух" нічого гріховного, такого, що суперечить церковному вченню, адже вони читають «божі молитви», моляться Ісусу Христу, Богородиці, святим, перед кожним замовлянням проказують «Отче наш», а у своїй практиці широко використовують церковні атрибути – свячену воду, трави, свічки.
У народному розумінні немає нічого гріховного в тому, щоб звертатися до шептух, які займаються винятково цілительством, при чому не самі від себе, а за допомогою Бога, Богородиці, святих: «Не мені дякуйте, а Богу, ето Бог помогає, Божа молітва. Без Божої Матері, без Суса Христа ничого немає» розповідала одна із знахарок . Всі шептухи глибоко релігійні: ходять до церкви, сповідаються, причащаються, постують, моляться тощо.
  • 0

#6 Nameless One

    ЧВ

  • СуперМодератори
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2176 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 15.06.2010 – 20:42

Цитата

церковні атрибути –.... трави....
а які то такі трави відносяться до церковних атрибутів?

Повідомлення відредагував Nameless One: 15.06.2010 – 20:42

  • 0

#7 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 15.06.2010 – 20:46

 Nameless One (15.06.2010 21:42) писав:

а які то такі трави відносяться до церковних атрибутів?

всі освячені у церкві

Повідомлення відредагував Олеська: 16.06.2010 – 10:43

  • 0

#8 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 15.06.2010 – 21:00

 ---- (15.06.2010 21:50) писав:

Ви мене в християни не вплутуйте, я - Вуду.

те, що мені подобається вислів Вольтера, вас християнином не робить. Я таке ніде не писала і вас не християнізувала.

тепер дещо про так званих язичницьких богів.

Американська дослідниця Ів Левін приділила значну увагу дослідженню культу божества Мокоші, який окремими вченими ототожнювався із культом Параскеви П’ятниці. Дослідниця пише: Проте із середньовічних або навіть з етнографічних джерел про Мокош відомо мало: її характерні сліди були відновлені за селянським культом св. Параскеви! Таким чином, близьку схожість культур слід вважати результатом логічного кола в міркуваннях учених. Додаткове дослідження культу св. Параскеви розкриває багато фактів, які не вписуються в теорію його язичницького коріння. Св. Параскеву вшановували не тільки в Росії, Україні а й у Болгарії, Сербії, Греції та Румунії, і скрізь з тими самими характерними рисами. Якби в основі її ушанування був культ Мокоші, то культ св. Параскеви в його загальновизнаному вигляді існував би тільки в Росії та Україні, оскільки південніше Мокош не була відома» .

Одеський вчений М. Зубов у своїй докторській дисертації та нещодавно виданій монографії, присвяченій аналізу слов’янських творів, кваліфікує їх як досить сумнівні джерельні свідчення про пантеон язичницьких богів. Зокрема, стосовно культів Роду і Рожаниці автор доходить висновку, що таких божеств взагалі не існувало: „...назви род і рожаниця позначають не осібні язичницькі персонажі слов’ян, а насправді є культурними концептами тогочасного богословського дискурсу, який стосується сутності догмату про непорочність і цнотливість Діви-Богородиці. Що цей догмат активно обговорювався й що стосовно нього існували розбіжності, свідчить досить значна кількість східнослов’янських джерел – від церковних канонічних і полемічних до літописних, – у контексті яких зміст головніших із так званих повчань проти язичництва у народі набуває суттєво іншого значення: ці повчання відображають не язичницьку минувшину, а актуальні богословські проблеми сучасного їм суспільства

Повідомлення відредагував morisa: 15.06.2010 – 20:54

  • 0

#9 Nameless One

    ЧВ

  • СуперМодератори
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2176 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 15.06.2010 – 21:05

 morisa (15.06.2010 21:46) писав:

всі освячені у церкві
якщо я завтра піду в церкву і освячу пучок коноплі, вона теж вважатиметься саме церковним атрибутом? і коли я надіну свою футболку, де намальований великий листок ґанджі і пише "навіщо мені ходити як я можу літати" то це означатиме що я ношу християнську символіку?
  • 0

#10 yushchenko

    yushchenko

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3760 повідомлень
  • Стать:Чоловік
  • Місто:Backside of the Moon

Відправлено 15.06.2010 – 21:33

 Nameless One (15.06.2010 21:05) писав:

і коли я надіну свою футболку, де намальований великий листок ґанджі і пише "навіщо мені ходити як я можу літати" то це означатиме що я ношу християнську символіку?
Навіщо щось вдягати? Яйця теж святять в церкві.
  • 0

#11 Nameless One

    ЧВ

  • СуперМодератори
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2176 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 15.06.2010 – 21:42

 ---- (15.06.2010 22:33) писав:

Навіщо щось вдягати? Яйця теж святять в церкві.
Ну..чим більше на мені церковних атрибутів тим я буду святіший.
А можна замість ікон вдома тримати вазони освяченої трави? Це додасть мені +10 до святості і +25% до стійкості від злих сил?
  • 0

#12 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 16.06.2010 – 06:01

 Nameless One (15.06.2010 22:42) писав:

Ну..чим більше на мені церковних атрибутів тим я буду святіший.
А можна замість ікон вдома тримати вазони освяченої трави? Це додасть мені +10 до святості і +25% до стійкості від злих сил?

якщо ви в це вірите, то так. Люди вірять і у їхній свідомості така "формула" діє.

і справа не в світоясті (як не розуміти таких простих речей?!), а у захищенності, оберегах. Освячені у церкві трави тримали дома, вони використовувалися у народ. медиц. (зокрема ними підкурювали хворого при ряді хвороб) , відвар з осяченого зілля виливали у купіль дитині тощо. Прикладів безліч.

Вода також в багатьох випадках використовується тільки освячена! Зокрема , особливо цілющою вважалася вода, яку освячують на Водохреща. Вона використовується для освячення житла, побутових предметів, у народ. лікуванні, для захисту худоби. Так, коли переводять худобу у новий хлів або після зими перший раз виганяють на пашу окроплюють тварин освяченою водою. Отже, трави, вода, речі тощо вважалися оберегами або "помочними" тільки після ЦЕРКОВНОГО ОСВЯЧЕННЯ


 Nameless One (15.06.2010 22:05) писав:

якщо я завтра піду в церкву і освячу пучок коноплі

освячували не все підряд, а трави, якщо мова йде про них, які вважалися цілющими (що вже давно підтвердила і офіц. медицина). Але вони, без церковного освячення вважалися не такими дієвими та ефективними.

Повідомлення відредагував morisa: 16.06.2010 – 05:58

  • 0

#13 Ласочка:)

    Сова всія Теревень

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1002 повідомлень
  • Стать:Жінка
  • Місто:Славне місто Утопія

Відправлено 16.06.2010 – 06:52

 morisa (16.06.2010 07:01) писав:

якщо ви в це вірите, то так. Люди вірять і у їхній свідомості така "формула" діє.

і справа не в світоясті (як не розуміти таких простих речей?!), а у захищенності, оберегах.

Тоді яка різниця освячені ті трави в церкві, зібрані на якесь язичницьке свято чи після того як по них пройшовся Далай-Лама?:rolleyes:
  • 0

#14 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 16.06.2010 – 07:44

 Ласочка:) (16.06.2010 07:52) писав:

Тоді яка різниця освячені ті трави в церкві, зібрані на якесь язичницьке свято чи після того як по них пройшовся Далай-Лама?:rolleyes:

мова в даному разі не йде про те, що або хто насправді освячує предмети, речі тощо. Мова йде про те, що переважна більшість українців, як колись, так і тепер, освячують певні речі в церкві і важають, що тільки після цього ці речі здобувають захисну, оберегову тощо силу. А про ніякого ламу, язич. богів вони й не чули, хіба що по радіо чи ТВ, а у своїй повсякденній практиці звертаються до християнської церкви.
  • 0

#15 Феєричний неук :)

    Козак - перевертень

  • Модератори
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6152 повідомлень
  • Стать:Чоловік
  • Місто:пекельне болото

Відправлено 16.06.2010 – 08:29

 morisa (15.06.2010 16:11) писав:

просте переплетення язичницьких традицій східних слов'ян та офіційного східнохристиянського (православного) культу.
а я щось не зрозумів, їх що , двоє було? Бо досі я якось вважав, що в наших предків була православна віра, яку жиди називали язичництвом, чи точніше поганством, та й внесли в православну віру культ Ісуса Христа. від того наші предки не перестали вважати свою віру православною, хоча й провадили культ Христа переплетено з православ'ям. Але ж чужинці називають пануючу тут релігію ортодоксною. А ми по наївності своїй, називаємо нашу ортодоксну релігію православ'ям. чим суть саме православ'я дуже знеславлюємо, бо від нього вже мало що лишилося.

Тож твої слова:

Цитата

переплетення язичницьких традицій східних слов'ян та офіційного східнохристиянського (православного) культу.
треба виправити так: переплетення язичницьких традицій народів середньої азії - культу Ра-Мітри-Христа з православної вірою наших предків.
  • 0

#16 Олеська

    вовчиця-чарівниця

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8134 повідомлень
  • Стать:Жінка
  • Місто:скіфські вали

Відправлено 16.06.2010 – 10:43

Флуд та оффтоп видалено.
  • 0

#17 morisa

    Постійний житель

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPip
  • 148 повідомлень

Відправлено 16.06.2010 – 13:33

На наших теренах засудження абортів, як і вживання контрацептивних засобів, сформувалося під впливом ХРИСТИЯНСТВА ще з часів Київської Русі . Так, за 9-м правилом, прийнятому на VI Вселенському cоборі, «жен, дающих врачества, производящыя недоношения плода во чреве, и приемлющих отравы плод умерщвляющыя» , називали вбивцями й накладали на них сувору покуту. Зокрема, в 2-му правилі святого Василія Великого сказано про те, що жінка, «умышлено погубившая зачатый во утробе плод есть убийца и отлучается от церковного общения на 10 лет» . У народній свідомості, серед усього слов’янського населення, домінував аналогічний погляд: «Нет ГРЕХА больше, чем вытравить плод, это душегубцы, проклятые БОГОМ»
Отже, основних причин, які стримували жінок йти на такий крок, було декілька. Головною був острах згрішити дітовбивством, «загубити дитячу душу» . До того ж дитина вважалася безгрішною, чистою істотою, на відміну від дорослого, тому позбавлення її життя порівняно із прямим убивством дорослої людини досить часто сприймалося навіть як іще більший гріх. Стримував жінок від абортів і острах посмертної долі ненародженої, а тому й нехрещеної дитини. На відміну від хрещених, які перебувають «на престолі у Бога», нехрещені діти «на тому світі» мучаться: «не можуть доступити царства, даремно плачуть при його брамі, і відгорожуються, що заступлять своїй матері вступ, коли вона добиватиметься до царства, та відошлють її до пекла»
  • 0

#18 Олеська

    вовчиця-чарівниця

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8134 повідомлень
  • Стать:Жінка
  • Місто:скіфські вали

Відправлено 16.06.2010 – 13:47

 morisa (16.06.2010 14:33) писав:

На наших теренах засудження абортів, як і вживання контрацептивних засобів, сформувалося під впливом ХРИСТИЯНСТВА ще з часів Київської Русі . Так, за 9-м правилом, прийнятому на VI Вселенському cоборі, «жен, дающих врачества, производящыя недоношения плода во чреве, и приемлющих отравы плод умерщвляющыя» , називали вбивцями й накладали на них сувору покуту. Зокрема, в 2-му правилі святого Василія Великого сказано про те, що жінка, «умышлено погубившая зачатый во утробе плод есть убийца и отлучается от церковного общения на 10 лет» . У народній свідомості, серед усього слов’янського населення, домінував аналогічний погляд: «Нет ГРЕХА больше, чем вытравить плод, это душегубцы, проклятые БОГОМ»
Отже, основних причин, які стримували жінок йти на такий крок, було декілька. Головною був острах згрішити дітовбивством, «загубити дитячу душу» . До того ж дитина вважалася безгрішною, чистою істотою, на відміну від дорослого, тому позбавлення її життя порівняно із прямим убивством дорослої людини досить часто сприймалося навіть як іще більший гріх. Стримував жінок від абортів і острах посмертної долі ненародженої, а тому й нехрещеної дитини. На відміну від хрещених, які перебувають «на престолі у Бога», нехрещені діти «на тому світі» мучаться: «не можуть доступити царства, даремно плачуть при його брамі, і відгорожуються, що заступлять своїй матері вступ, коли вона добиватиметься до царства, та відошлють її до пекла»
А можна процитувати щось про контрацептиви? Бо процитоване вище стосувалось абортів.
  • 0

#19 Nameless One

    ЧВ

  • СуперМодератори
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2176 повідомлень
  • Стать:Чоловік

Відправлено 16.06.2010 – 13:49

morisa, ви справді вважаєте що до 988 року слов'янський народ, який проживав на теренах сучасної України не мав ні культури, ні релігії, ні традицій, ні пісень, ні алфавіту, і лише християнство принесло цим людям цивілізацію? Як на мене то це те ж саме що стверджувати що української мови і культури не існує бо її насправді придумав австрійський генштаб. morisa, ви таки товстий троль і провокатор.
  • 0

#20 Олеська

    вовчиця-чарівниця

  • Користувачі
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8134 повідомлень
  • Стать:Жінка
  • Місто:скіфські вали

Відправлено 16.06.2010 – 13:52

 Nameless One (16.06.2010 14:49) писав:

morisa, ви справді вважаєте що до 988 року слов'янський народ, який проживав на теренах сучасної України не мав ні культури, ні релігії, ні традицій, ні пісень, ні алфавіту, і лише християнство принесло цим людям цивілізацію? Як на мене то це те ж саме що стверджувати що української мови і культури не існує бо її насправді придумав австрійський генштаб.
Погоджуюсь. Теж не розумію, як можна перекреслити найцікавіше в нашій історії?
  • 0



Кількість користувачів, що читають цю тему: 1

0 користувачів, 1 гостей, 0 анонімних